2010-11-17 14:55 Paskelbta: 9 m.

Dainius Kreivys: Gera pudra nebyra

Gairė: Verta paskaityti

 

Stebiu naujienas žiniasklaidoje ir džiaugiuosi – šiaip ne taip, bet galų gale visi: ir politikai, ir ekonomistai, ir verslininkai sutaria, jog ekonomika atsigauna. Metai eina į pabaigą, ir šiandien drįsčiau teigti, kad Ekonomikos skatinimo planas – parašiutas, turėjęs sumažinti pasaulinės krizės poveikį Lietuvos ekonomikai bei padėti išsaugoti darbo vietas – suveikė. Svarbi jo dalis – Saulėtekio komisijos siūlymai bei kryptingas darbas siekiant pagerinti „Doing Business“ rodiklius – taip pat davė savo vaisių.

Rezultatai tokie. 11420 įmonių, arba kas šešta realiai veikianti Lietuvos įmonė pasinaudojo viena ar kita paramos priemone, numatyta 2009-2010 metų ekonomikos skatinimo plane: kreditu, mokestiniu atidėjimu, ES lėšomis verslo plėtrai ir pan.  O štai „Doing Business“ reitinge palypėjome trimis laipteliais aukštyn, ir dabar pagal verslo sąlygas yra 23 tarp 183 valstybių.

Be kita ko, Pasaulio bankas pažymi, jog Lietuva iš visų tyrime dalyvavusių valstybių įvykdė daugiausia su verslo sąlygomis susijusių reformų. Mūsų valstybė taip pat minima tarp šalių, greičiausiai reagavusių į ekonominę krizę ir reformavusi reglamentavimą nemokumo srityje.

Per metus Lietuva įgyvendino 11 verslo gerinimo reformų, iš kurių, tiesa, Pasaulio bankas reitinge įvertino tik 5:

• Sutrumpintą įmonės registravimo trukmę (nuo 6 iki 3 dienų sutrumpinta įmonės registravimo procedūra bei kitos supaprastintos įmonių registravimo procedūros, todėl verslo pradžios srityje pasistūmėta net 12 pozicijų aukštyn iš 99 į 87 vietą),

• Sumažintą mokestinę naštą sumažinus įmonės pelno mokestį,

• Sutrumpintą laiką prekių importui įdiegus tam skirtą elektroninę muitų deklaravimo sistemą,

• Teisinės bazės pakeitimus, susijusius su atsakomybės sugriežtinimu bankroto administratoriui,

• Vieno langelio principo įdiegimą registruojant nuosavybę.

Verta pastebėti, kad Lietuvos pozicijai šiame reitinge turi įtakos ir tai, kaip tyrimo respondentai vertina įvykusias reformas. Jų, kaip minėjau, buvo ir daugiau, tačiau būtent dėl respondentų abejonių šių reformų realiu įgyvendinimu arba poveikiu reitinge liko nepastebėti kiti svarbūs verslo reguliavimo pokyčiai, tarp jų:

• Juridinio asmens registravimas PVM mokėtoju per 7 darbo dienas (Pasaulio banko partneriai Lietuvoje nepatvirtino, kad ši nuostata pilnai taikoma praktikoje),

• Pasaulio bankas neatsižvelgė į Lietuvos pateiktą informaciją dėl statinio projektavimo sąlygų sąvado išdavimo per 20 dienų, kadangi Lietuvos respondentai pateikė informaciją, kad sąvadas išduodamas per 20 darbo dienų, tai yra per 28 kalendorines dienas,

• Pasaulio bankas neatsižvelgė į Lietuvos pateiktą informaciją dėl statybos leidimo išdavimo per 10 dienų, nes Vilniaus miesto savivaldybė dėl didelio statybos leidimų išdavimo skaičiaus šį terminą pratęsė iki 18 dienų,

• Neatsižvelgta, kad akcininkas, turintis 10% arba mažiau įstatinio kapitalo, turėtų teisę inicijuoti juridinio asmens veiklos tyrimą.

Taigi akivaizdu, kad tyrimo rezultatams įtakos turi ne tik realiai įsigalioję teisiniai pokyčiai, bet ir respondentų vertinimai arba pavieniai atskirų biurokratų veiksmai. Be abejo, reikia atsižvelgti ir į tai, jog rezultatai galėtų būti dar geresni, jei tik įtaką reitingo rezultatams suvoktų visos valdžios institucijos – nuo įstatymų leidybos iki vykdomosios. Norėtųsi ir pozityvesnio požiūrio ir iš Pasaulio banko partnerių Lietuvoje, kurie kasmet teikia rinkos informaciją „Doing Business“ tyrimo rengėjams. Nuo šių faktorių priklauso, ar pasieksime užsibrėžtą tikslą iki 2012 m. patekti tarp 15 verslą vystyti palankiausių valstybių.

Apžvelgiant rezultatus, reikia pasakyti, kad 2010-ieji yra geresnių išorės ekspertų vertinimų metai. Per tris vietas pakilome „Doing Business“ reitinge, per septynias (iki 47) - Pasaulio ekonomikos forumo konkurencingumo indekse, Europos inovacijų švieslentėje pagerinome inovacijų indeksą iki 0,31 ir iš besivejančių šalių grupės pakilome į vidutiniokų, galų gale – „Transparency International“ tyrime pirmą kartą pasiekėme 5 balus: ribą, nuo kurios šalis laikoma pajėgia suvaldyti korupciją.

Žinoma, yra manančių ir kitaip. Pvz., kai kam Lietuvos palypėjimai keliais laipteliais aukščiau įtakinguose tarptautiniuose reitinguose atrodo menkaverčiai ir nereikšmingi, kur rezultatui pasiekti užtenka ne realių Vyriausybės darbų, o kosmetinių papudravimų šen bei ten.

Ką gi, džiugu, kad bent pudruotis mokame, nors iš tiesų geresnė Lietuvos pozicija per metus bent keliuose tarptautiniuose vertinimuose rodo, jog tai ne vien „pasipudravimas“. Mano nuomone, tai taip pat įrodo ir tai, jog gal ne visu 100 procentų, gal ne taip greitai, kaip norėtųsi, bet ši Vyriausybė tęsi pažadus.



liepos
Pi An Tr Ke Pe Še Se
27 1 2 3 4 5 6 7
28 8 9 10 11 12 13 14
29 15 16 17 18 19 20 21
30 22 23 24 25 26 27 28
31 29 30 31 1 2 3 4